Tuesday 23 June 2015



نشریه ی علوم انسانی و اجتماعی   منتشر شد


 دبیر شورای تحریریه: کاظم کردوانی

"آزادی اندیشه"  نشریه ی علوم انسانی و اجتماعی  
و آن گونه که در "سرسخن" این نشریه آمده است، نشریه ی "گفتمان" منتشر شد.

در زمانی که حرف می زنیم ولی نمی شنویم یا گوش نمی دهیم، در زمانی که می نویسیم و نمی خوانیم یا برخورد نمی کنیم؛ و در نتیجه گفتمانی صورت نمی گیرد تا بتوانیم بهتر یکدیگر را بفهمیم، تا بیشتر برای فردیت یکدیگر ارزش قائل شویم، و بیشتر تمرین کنیم دموکراسی را، و آزادی را نهادینه کنیم در وجودمان،  و چه بسا راهیافت هایی ارزشمند برای همه ی آن چیزهایی که همیشه دغدغه ی فکر ما بوده است، بیابیم، چنین نشریه ای به مثابه طلاست.

وقتی محمد مختاری مبحث "گفت و گو" و "مدارا" یش را نخست در کانون نویسندگان ایران پیش کشید و بعد فلسفه ی اندیشه اش را مکتوب کرد، شاید معدود کسانی پی بردند کنه افکار او را. و هنوز کسانی هستند که تعبیرهایشان از آن اندیشه در سطح مانده است.

نشریه ی "آزادی اندیشه"  توسط "انجمن آزادی اندیشه" منتشر می شود و کاظم کردوانی دبیر آن است.

کاظم کردوانی فردی است که به اعتقاد من آزادی نهادینه در وجودش خانه دارد. تمام دوران زندگیش  وقف بوده است برای کوشش به منظور توسعه ی این اندیشه در میان انسان ها.

او یکی از بهترین نمونه هائیست که می توانند به راستی به این مهم بپردازند. و چه بهتر از ابزاری چون نشریه ی "آزادی اندیشه"

 

فایل نخستین شماره ی نشریه علوم انسانی و اجتماعیِ «آزادی اندیشه» وابسته به «انجمن آزادی اندیشه» را در لینک زیر ملاحظه بفرمایید.


 

نظر خود را به این نشانی ارسال بفرمایید:


آزادی اندیشه  شماره اول   خرداد 94

نشریه ی علوم انسانی و اجتماعی

AZADIYE ANDISHEH

(Freedom of thought) 

وابسته به "انجمن آزادی اندیشه"

 The association for Freedom of thought - Iran (AFTI) 

زیر نظر شورای تحریریه:

نیره توحیدی، آرش جودکی، کاظم کردوانی، محمد رضا نیکفر،

حسن یوسفی اشکوری 

دبیر شورای تحریریه: کاظم کردوانی

سرسخن

------------------------------

عرصه ی نشریه ی "آزادی اندیشه"، علوم انسانی و احتماعی است. سه جزء درهم تنیده ی "علوم انسانی و احتماعی" و "اندیشه" و "ازادی" همه ضرورت وجودی و هدف های نشریه را بیان می کند.

ابزار کار علوم انسانی و اجتماعی "کلمه است" است و با "کلمه" است که در این علوم نظریه پردازی می شود. و به این معنا، علوم انسانی و اجتماعی علم "گفتمان" است.

"کلمه" و " گفتمان" در قالب "اندیشه" است که شکل  میگیرند و به همان نسبت که اندیشه گسترش و به افق های وسیع تری دست می یابد، کلمه و گفتمان هم با رنگ های متنوع تر و پربارتری جلوه می کنند. اما، اندیشه نمی تواند گسترش یابد مگر در میدان بی کران آزادی. 

از همین رو، سنگ بنای نشریه بر پاسداری از آزادی  بی حصر و استثنای اندیشه و بیان است. در آزادی بی حصر و استثنا (که متفاوت است از آزادی بی قید و شرط؛ که می دانیم آزادی هم قید دارد و هم شرط) "بی حصر" به معنای حق آدمیان است در ورود به همه عرصه های هستی و فکر و کند و کاو در آن و "بی استثنا" به این معناست که هیچ انسانی را نباید در بیان نظر و اندیشه ی خود باز داشت.

از همین رو، می خواهیم دریچه ای باشیم گشوده بر افق گسترده ی اندیشه تا همه ی آنان که دغدغه ی غلوم انسانی و اجتماعی دارند و رشد و شکوفایی آن را برای امروز و فردای ایران ضروری می شمرند و معنقد به آزادی اندیشه و بیان هستند، این نشریه را از آن خود بدانندم

----------------------------------------------------------------------------

آزادی اندیشه  شماره اول   خرداد 94

با نوشته ها و گفته هایی از:

کاظم ایزدی

جمشید بهنام

سعید پیوندی

نیره توحیدی

آرش جودکی

فرهاد خسروخاور

شاپور راسخ

ر.رمضانی

محسن کدیور

کاظم کردوانی

محمد رضا نیکفر

حسن یوسفی اشکوری

  • کلیه ی مقاله های نشریه به صورت "همتاخوانی" (peer review)  و با ارزیابی دو صاحب نظر حوزه ای که مقاله به آن تعلق دارد ( بی آنکه نام نویسنده را بدانند) منتشر می شوند.
  • نشریه ی "ازادی اندیشه" در تلخیص و  ویرایش مطالب آزاد است.
    تماس با شورای تحریریه ی نشریه:
    azadiandisheh.journal@gmail.com
    تماس با هیئت مدیره ی انجمن:

No comments:

Post a Comment